Tack för svaren ^^
Crossing The Line:
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=81516&a=1128323Du får nog fokusera på de amerikanska avhopparna.
Nordkorea är mycket slutet av säkerhetsskäl. Det finns ingen information du kan använda om du inte åker dit själv. Allt är borgerlig amerikansk eller sydkoreansk propaganda (inklusive alla nyheter), helt värdelöst att använda i faktasyfte,
Tackar för länken, kanske kan se filmen om en dag eller två, var lite halvglömd på internet ser det ut som :p
Det är den enda informationen jag kommer ha tillgång till via internet, och engelska nyheter/filmer. Att åka till Nordkorea med ett av dem få resebolagen som anordnar resor till deras huvudstad är ej ekonomiskt möjligt, plus så skulle jag knappast vara 'fri' under en visit där, då du måste ha en 'guide' med dig hela tiden, enligt dom resbolagen jag hittat.
Youtube filmerna dock tror jag är bull. Känner igen en i alla fall en av videorna som va på tapeten då det gällde att syd vs nord -bor som ville träffas/ses , men icke får dom det. Videon med 'studenterna' har jag sett för nåt år sen eller ett par på nåtsånt där 'worst videos in the world' program eller vad det kan tänkas heta. Kommer inte ihåg sammanhanget, men det hade inget med att vilja bosätta sig i nord, det var något som hänt på ett universitet, kanske var en skjutning utanför ett campus, något liknande.
Första nordkoreanska filmen är PR för huvudstaden, andra är en sån där resa genom ett resbolag som flyger dig till kina->nordkoreas huvudstad->guidad tur ett par dar->tillbaka till kina->hemdestination.
Så kan ej använda någon av dem att illustrera upp en annorlunda bild. Tack videosen dock, all info/film/text är välkommen.
Mycket rikare än syd??
Till den grad att sydkoreaner och amerikanare flydde till nordkorea i tusental. En av amerikanerna bor kvar ännu idag, och det är om honom man gjort filmen jag länkade till tidigare.
Nord var inte rikare än syd vid krigets början, det var ett och samma land, dock mindre japaner i nord än i syd.
Många, förmodligen flera tusen som sagt av sydkoreanerna flydde till nord under Koreanska kriget som jag nu antar att ni menar. Däremot kan ju sägas att hur många skulle frivilligt 'flytt' till nord, om det inte var så att hela den dära defector händelsen med sydkoreanerna var efter 'överrasknings-attacken' som nordkoreanerna gjorde, som slaktade motståndarna i trakten. Sydkoreaner (och amerikaner) valde nog hellre att defecta än att dö där. Det fanns (efter krigets 'avslut', dock är kriget inte officiellt slut, utan det är bara vapenvila) 22 bekräftade Amerikaner och Britter som vägrade att återvända hem vid utbytet av fångar/överhoppare, så kan väl knappast säga att det var många amerikaner :p
Dem lever i ett helvete, en total diktatur, en sten hård facism.
Det tycks inte de som bor där tycka. Men det är vad propagandan vill att vi tror.
Det är där skon klämmer. Vissa källor säger att det är förjävligt där, nya svält/tortyr landet att bo i. Andra säger att det är helt 'ok', vad nu det säger. En del säger att huvudstaden har det 'bra', medans majoriteten av landets befolkning lider.
Inget jag läst/sett än så länge har visat mig att nordkoreaner har det bra. Att landet vägrar att ta emot mat av World Food Program (som påstår att dem livnärde nästan 30% av landet tidigare) kan ju ses som rena självmordet. Sen om det är riktigt så dåligt ställt...det vågar/kan jag inte tro, låter alldeles för extremt, tror knappast vi kommer se 30% av befolkningen dö närmaste tiden (året eller så). Däremot förstår jag verkligen inte varför Nordkorea vägrar att ta
EN FN arbetare som ser hur det ser ut i landet, vad gällande mat, utbildning och jobb. Varför skulle dom neka det då det ska vara så bra där i Nordkorea?
Jag kan förstå att dom är anti-USA, dom är även anti-Japan, men att ta in en ... Belgare till exempel från FN för att kolla läget är inget extremt, och dem kan ha han/hon under uppsyn, men icke, slår mig som otroligt.
Varför flyr folk landet om det står rätt till? dokumentär efter dokumentär visar hur folk dör när dom försöker lämna landet, eller lyckas lämna landet men blir tillbakaskickad av Kina för förmodligen dödstraff, eller liknande. Kinas egna state department, om vi kan kalla det för det skriver att tror 10k-30k nordkoreaner flyr/passerar deras gräns årligen, medans icke statliga organisationer såsom tex UNHCR tror det är snarare 100k-250k, det är otroligt mycket för att vara folk som kommer from bra/hyfsade förhållanden. Tror inte Kina är så 'korrupt' som USA va gällande bevisningar om immigranter och dess like då dom blir ofta betalda för att skicka tillbaka immigranter till nordkorea, inofficiellt såklart. Om det är något man lärt sig av att bo i Kina ett år (som esl lärare) är det att man (människor i allmänhet) är inte värt något, tror inte läget är bättre i nordkorea

Men vem vet, eftersom Nordkorea är så pass 'stängt' och Juche (wannabe självförsörjande) som sagt tidigare här så är det svårt att få en riktigt bild på det hela. Men tex filmningar i Seoul Train, som visar Nordkoreanska barn ute på 'landet' som har diverse sjukdomar/skador som ser ut som auswitch offer, är allt det falskt? jag vet ej, men väljer att tro att minst 50% av 'det man ser' är sant.
Komplex fråga, jag vet men tror knappas Nordkorea är en safe haven då folk flyr så gott dom kan därifårn, medans dom som bor i huvudstaden ser ut att ha lika bra förhållanden som den 'vanlige' kinesen.
Rolig sidenote till lägenheterna, alla stat-ägda lägenheter, dvs så gott som alla har en 'inbyggd' radio i köket där man hör diverse propaganda tal från morgon till midnatt, går ej att stänga av radion , bara att sänka :p (Om man nu ska tro det man ser i
A state of mind och
CBS 60 minutes (ett avsnitt då dom visar 5-10min av Crossing the Line) väntar nu bara på att den filmen blir klar!
För att summera alltihop än så länge: man är kluven, man vågar inte tro det bästa, för det har man aldrig sett/hört, men kanske inte heller det allra värsta, då det skulle generera en mycket större immigrant-våg till Kina tex, inget lätt svar detta inte

Tack för svaren alla som sagt, bara att pumpa på med mer åsikter/referenser till diverse texter/filmer, uppskattas hjärteligt.