|
Fredrik
Gäst
|
 |
« Svara #15 skrivet: Mars 21, 2009, 16:36:15 » |
Citat
|
Men visst, man är tvungen att ha rese-guide. Det var man i Sovjet också, utan att det för den sakens skull är svält och misär. Det är en säkerhetsfråga. Säkerhetsfråga? Säkerhet mot vad?
|
|
|
|
|
HB
Administrator
Riktig Skribent

Antal inlägg: 1 775
ML
|
 |
« Svara #16 skrivet: Mars 21, 2009, 16:57:27 » |
Citat
|
Säkerhet mot utländska agenter. Det är viktigt att inte tumma på sådant. Kalla Kriget är fortfarande igång.
|
|
|
|
|
|
Fredrik
Gäst
|
 |
« Svara #17 skrivet: Mars 21, 2009, 17:00:12 » |
Citat
|
Jo det var säkert därför alla turister i SU behövde guide. Utländska agenter allihop. Vem annars skulle frivilligt åka dit?
Eller kan det vara så att det finns saker som inte stämmer med den officiella propagandan som man vill hindra utlänningar från att se?
|
|
|
|
|
HB
Administrator
Riktig Skribent

ML
|
 |
« Svara #18 skrivet: Mars 21, 2009, 18:43:42 » |
Citat
|
Man kunde gå med guide, eller någon annan sovjetmedborgare, men man fick inte gå själv om man var västerlänning. Det finns fortfarande många områden som inte ens ryska medborgare får tillgång till utan särskilt inrikespass. I Norge får du inte samla en större grupp utlänningar utan att norrmän närvarar.
Det är inget konstigt. Det ser olika ut i olika länder och beror på säkerhetsläget.
I Nordkorea finns massvis med känsliga anläggningar i städerna. Det var också fallet i Sovjetunionen.
|
|
|
|
|
|
Fredrik
Gäst
|
 |
« Svara #19 skrivet: Mars 21, 2009, 19:02:11 » |
Citat
|
I Nordkorea finns massvis med känsliga anläggningar i städerna. Det var också fallet i Sovjetunionen.
Kan du ge exempel på några känsliga anläggningar inne i städerna, så känsliga att utlänningar inte kan tillåtas gå i närheten utan guide?
|
|
|
|
|
|
BS
Gäst
|
 |
« Svara #20 skrivet: Mars 21, 2009, 22:04:52 » |
Citat
|
Det är klart att gaiden är till för att hindra dej från att se och fotgrafera/filma "fel" saker civila och militära därför blir alla filmer som t.ex filmerna på you tube propagandafilmer.
På skylten vid Animal Musem står det att Jonas Wahlström the director på Skansenakvariet har skänkt museet till deras kära ledare.Vilket Jonas Wahlström har dementerat i radio i sommras.
|
|
|
|
|
HB
Administrator
Riktig Skribent

ML
|
 |
« Svara #21 skrivet: Mars 22, 2009, 00:27:36 » |
Citat
|
Tror du verkligen man kan hålla upp kulisserna på det sätt som du påstår man skulle göra? Alla skulle behöva vara skådespelare, och då ändå vara missnöjda. Nu verkar det dock inte som att folk är det, utan tvärtom. Ser man på Sovjetunionen/Ryssland fanns tex militär tunnelbana, luftvärn, baracker och militära utbildningscentrum mitt i städerna. Under perestrojkan fick utlänningar gå runt som de ville och det var först 1991 som CIA lyckades få ut en fullständig rapport om Moskvas tunnelbana. http://en.wikipedia.org/wiki/Metro_2Nordkorea är ett land i krig med den kapitalistiska omvärlden. Hela samhället är i ständig beredskap. Viker de sig en tum rusar tiotusentals jänkare över gränsen. Deras säkerhetsåtgärder är nödvändiga. Wahlström arbetar från och till i Nordkorea om man får tro kvällspressen. De andra påståendena saknar grund. Du behöver ta till dig mer av källkritik.
|
|
|
|
|
|
BS
Gäst
|
 |
« Svara #22 skrivet: Mars 22, 2009, 05:49:59 » |
Citat
|
Jag går efter hans egna uttalanden i Sveruges Radio P1 i programmet Horner i P1.Han supportar dom men har inte skänkt något museum. Jag har en bild på skylten på museets vägg och den är på koreanska och engelska.
Försökte infoga bilden men det gick inte.
|
|
|
|
|
|
Fredrik
Gäst
|
 |
« Svara #23 skrivet: Mars 22, 2009, 06:29:40 » |
Citat
|
Tror du verkligen man kan hålla upp kulisserna på det sätt som du påstår man skulle göra? Alla skulle behöva vara skådespelare, och då ändå vara missnöjda. Nu verkar det dock inte som att folk är det, utan tvärtom.
Det är just precis vad jag tror. Folk behöver nämligen inte vara skådespelare. Det räcker med att centralmakten tar kontroll över all information så kan man inbilla folk att de har det bra under vilka vidrigheter som helst. Den som har kontroll över informationen har också kontroll över medborgarna. Ett beprövat sätt att behålla makten är att inbilla sitt folk att omvärlden är sämre än den egna regimen. Den främsta anledningen till att inte ge utlänningar fritt tillträde är därför att inte riskera att de egna medborgarna får information utifrån eftersom detta kunde leda till att maktens propagandabild av omvärlden ifrågasätts. Nå, de enstaka personer som trots allt anar att allt inte står rätt till kan man "hjälpa tillrätta" med mentalsjukhus, läger eller avrättningar. Det käraste människan har är livet. Om alternativet till protester är döden gillar man läget.
|
|
|
|
|
|
BS
Gäst
|
 |
« Svara #24 skrivet: Mars 22, 2009, 06:45:12 » |
Citat
|
Tror du verkligen man kan hålla upp kulisserna på det sätt som du påstår man skulle göra? Alla skulle behöva vara skådespelare, och då ändå vara missnöjda. Nu verkar det dock inte som att folk är det, utan tvärtom. Nää skådespelare är dom inte dom är statister i regimens propagandaapparat det är inte ovanligt att gisslan fattar tycke för fångvaktarna det så kallade norrmalmstorgssyndromet. Att nordekoreanerna är nöjda ja dom flesta har inga erfarenheter av ett annat system dom är uppväxta i detta fångläger.
|
|
|
|
|
HB
Administrator
Riktig Skribent

ML
|
 |
« Svara #25 skrivet: Mars 22, 2009, 10:50:20 » |
Citat
|
Det räcker med att centralmakten tar kontroll över all information så kan man inbilla folk att de har det bra under vilka vidrigheter som helst. Den som har kontroll över informationen har också kontroll över medborgarna. Ett beprövat sätt att behålla makten är att inbilla sitt folk att omvärlden är sämre än den egna regimen. Låter som läget i Sverige. Det kanske är så att det är du som är hjärntvättad och inte de hårt arbetande Nordkoreanerna? I deras land finns trots allt inga kapitalister, det finns inga parasiter som tar deras arbete som här. Det är klart att de har anledning att vara nöjda då. Har du anledning att vara nöjd när kapitalisterna plockar åt sig ditt arbete under vapenhot? gisslan fattar tycke för fångvaktarna det så kallade norrmalmstorgssyndromet. Trams, du är helt indoktrinerad av den extremt ensidiga mediabilden som bara bygger på spekulation.
|
|
|
|
|
|
BS
Gäst
|
 |
« Svara #26 skrivet: Mars 22, 2009, 12:50:46 » |
Citat
|
Har du anledning att vara nöjd när kapitalisterna plockar åt sig ditt arbete under vapenhot? Vilka är det som jobbar med ett atomatvapen i ryggen? Varför har du inte emigrerat om det är så djävlit här? Här får du välja vilken kapetalist som du vill jobba åt i Nordkorea får du bara jobba åt kejsaren kimJung Il under vapenhot.
|
|
|
|
|
|
Öe
Gäst
|
 |
« Svara #27 skrivet: Mars 23, 2009, 10:43:08 » |
Citat
|
Du har rätt BS. Här kan Du ( i teorin) välja och slita ut Dig hos vilken kapitalister som helst, om han vill ha´ Dig. I verkligheten han granskar Dig, (händer o tänder undersöks) innan han är nådig att anställa Dig.
Sen …Här kan vilken kapitalist när som helst kasta ut Dig på gatan, göra dig arbetslös livet ut om Du inte hundlider hans order.
Här under hela Ditt arbetsliv följer Dig otrygghetens terror, ty det finns ingen lag, ingen organisation som begränsar kapitalistens övermakt över sin slav.. Ty det är bara slaveri om i hans verksamhetsområde bara han som bestämmer över Dig, Du är helt utlämnad till hans nåd.
Här, inte Dina folkvalda politiska och fackliga representanter som har den verkliga makten, ty de är bara kapitalisternas verkställande och skyddsorgan. Här kan Dina folkvalda pumpa in hundratals milliarder för att rädda deras kapital, att med folkets pengar återställa deras förtryckar och utsugarmakt
Allt detta sker framför Dina ögon, även Du måste märka det om Du är en smula bildad.
Vad än Du skriver om N-Korea, Du vet det bara från till landet fientligt inställda källor. Inga personliga erfarenheter om deras vardagsliv sociala standarden. Bara terror. Sant eller osant, men lite ohederligt.
Varför är det en omöjlighet, att dom är stolta över sitt land. Över, vad dom har presterat under de forna 60 självständighetsåren. Efter, att deras land nästan pulvriserats under K-kriget Tänk på att större delen av landets industrier, städer är byggda after kriget: (Vilkets huvudsyfte var, att tränga tillbaka kommunismen till före 1938 års gränser)
En prestation, vilken vida överstiger vad Sverige har presterat under samma tid!!
|
|
|
|
|
|
BS
Gäst
|
 |
« Svara #28 skrivet: Mars 23, 2009, 15:26:21 » |
Citat
|
Jag har naturligvis rätt även i praktiken annars kan du ingenting:det kan hända att arbetsgivaren inte vill ha dej då får du gå till någon annan .Arbetsgivarens makt begränsas lite via lagar och avtal utan att överdruva deras betydelse.
Otryggheten kan politikerna åtgärda om dom vill.
Ja tyvärr har "vänsterregeringar" gett kapetalisterna stora bidrag.
Hur ska någon kunna beskriva vardagslivet hos en Nordkorean när det inte finns möjlighet som utlänning delta i det,Nordkorea förvanskar allt och för bara ut propaganda.Det är ett fångläger eftersom folk inte får resa ut fritt likadant som svenska fängelser.
Det är klart att folk får vara stolta.
|
|
|
|
|
|
Fredrik
Gäst
|
 |
« Svara #29 skrivet: Mars 23, 2009, 16:43:30 » |
Citat
|
Låter som läget i Sverige. Det kanske är så att det är du som är hjärntvättad och inte de hårt arbetande Nordkoreanerna? I deras land finns trots allt inga kapitalister, det finns inga parasiter som tar deras arbete som här. Det är klart att de har anledning att vara nöjda då. Har du anledning att vara nöjd när kapitalisterna plockar åt sig ditt arbete under vapenhot?
Skillnaden på Sverige, käre HB, är att ingen hindrar mig att fara utomlands. Jag kan med egna ögon se hur det fungerar i andra länder och dra mina egna slutsatser. Jag är fri att tala med vem jag vill och får passera ut och in i landet efter behag. Jag får röra mig fritt inom landet. Hjärntvättad få stå för dig, men det står mig i allafall fritt att jämföra med andra länder. Dvs länder man kan åka omkring i fritt utan guider.
|
|
|
|
|
|